Dört tip çiziyor Mahfuz, henüz romanın başında. Farklı görüşten dört arkadaş. Dönem ve mekan, üniversite gençlerinin ateizme meyilli oldukları, yol ayrımındaki Mısır...
![]() |
Necip Mahfuz, Kahire Modern, Kırmızı Kedi Yayınevi |
Yaşamını tamamen İslam'a göre şekillendiren Memun Rıdvan; Sosyalist, materyalist Ali Taha; milliyetçi bir gazeteci olan Ahmet Bedir ve nihilist Mahcub Aldüldaim. İşte bize çizilen dört farklı karakterin temsil ettikleri özellikler. Mahfuz, bu tanıtımdan sonra bir karakteri daha da belirgin kılıyor ilerleyen sayfalarda.
Yani bir anlamda diğer üçünü 'flulaştırıyor' böylece. İnsanlara, talihine ve tüm dünyaya kafa tutmak zorunda kalan kahramanımızın formülünü ise şöyle açıklıyor:
Din+bilim+felsefe+ahlak=PEH...
Toplumu bir nevi kadim bir büyücü olarak gören bu kişi, onun tüm kurallarından sıyrılmanın kendisi için tek kurtuluş olduğunu fark eder. Ve böylece yazar, her şeyin peh'ten ibaret olduğunu düşünen kahraman üzerinden -arka planda- dönem ve mekan eleştirisi de getirir.
"Felsefesi her şeyden sıyrılmak olan", "Allah'ın ideallarini yeryüzünde uygulamak için ilahi güçle dolmaya çalışan", "Mekke'de başlayan (fikir) yolculuğu Moskova'da biten" ve "Gazeteci dediğin dinlemeli, konuşmamalıdır, hele ki bugünlerde" diyen dört arkadaşın yorumları, ayrıca romanın düşünsel boyutunu da zenginleştiriyor. İyi okumalar
Mehmet Keklikçi / Okuyorum.org
Yorum Gönder